Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
23.11.2020

Телефонне шахрайство за схемою «Ваш родич у біді»

Вирішальними у такому розповсюдженому виді шахрайства є фактори несподіванки та емоційного впливу на потерпілих: у телефонній розмові шахраї, представляючись правоохоронцями, лікарями чи навіть родичами тих, кому дзвонять, повідомляють про наявність у рідних проблем, вирішити які можливо тільки фінансово.

За грошима додому до потерпілих приїжджають спільники аферистів, так звані «кур’єри», які у подальшому, як правило, переказують  кошти на рахунки організаторів афери.

Частіше ошуканими від вказаного шахрайства стають найбільш уразливі верстви населення – люди похилого віку.

Зокрема, у Карлівці шахрай представився довірливим співрозмовникам медичним працівником і повідомив про необхідність передачі коштів, начебто на лікування сина та зятя, які потрапили у дорожньо-транспортну пригоду. У подальшому гроші в ошуканих людей забрав житель Луганської області, який приїхав на Полтавщину у статусі «кур’єра». У такий спосіб дві сім’ї втратили 35 тис. грн та 900 дол. США. 

Аналогічним чином події відбувалися у Миргороді. Місцева жителька під час телефонної розмови з аферистом сприйнята останнього за свого сина, який пригнічено благав про допомогу, бо, нібито, скоїв ДТП і побив дівчину. Згодом до розмови приєднався псевдоправоохоронець і повідомив, що за умови передачі йому певної суми грошей її син може уникнути кримінальної відповідальності. Без вагань схвильована жінка зібрала заощадження: 1 тис. 300 дол. США та 300 євро (майже 43 тис. грн) і віддала їх «довіреній особі», яка вже через півгодини прибула до її оселі.

За протиправне заволодіння коштами так звані «кур’єри» отримали реальні строки покарань: 1 рік і 3 місяці та майже 3,5 роки позбавлення волі відповідно.

Вигадані ситуації, про які повідомляють шахраї своїм співрозмовникам, – не нові, про них давно відомо суспільству. Але, діючи раптово та швидко, вдаючись до психологічного тиску, контролюючи хід бесіди, зловмисники не дозволяють людині вийти зі стресу. Підтвердженням цьому є аналогічні випадки, що сталися на Полтавщині упродовж вересня-жовтня нинішнього року.

Наприклад, у Миргороді 63-річній місцевій жительці особа неправдиво повідомила телефоном, що її онука завдала тілесних ушкоджень іншій дитині, тому для залагодження конфлікту та уникнення онукою проблем із законом необхідна грошова винагорода. Жінка перерахувала на мобільний телефон шахрайки 2 тис. грн.

У Полтаві спритник ввів в оману 82-річного місцевого жителя, вказавши, що його онук, нібито, скоїв дорожньо-транспортну пригоду. З метою непритягнення родича до кримінальної відповідальності довірливий чоловік, будучи в емоційному стані, віддав аферисту 4 тис. грн та 400 дол. США.

В іншому випадку зловмисники діяли спільно. Зокрема, зателефонувавши 78-річній полтавці, один із них назвав себе її онуком і поскаржився, що отримав тілесні ушкодження, а для переконливості передав слухавку начебто медичному працівнику однієї з лікарень міста, який озвучив суму для термінової операції. Невдовзі після розмови до оселі жінки прийшов «кур’єр», якому вона віддала 60 тис. грн.

За вказаними фактами за процесуального керівництва органів прокуратури Полтавської області поліцією розпочато кримінальні провадження за ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство).

Загалом з початку цього року за вчинення шахрайства до кримінальної відповідальності притягнуто вже 106 осіб.

Шахрайство цього типу побудоване на психологічному тиску, прихованому керуванні почуттями та емоціями, намаганні вплинути на прийняття прискорених або навіть термінових рішень, а тому, коли телефонують невідомі, пропонуємо дотримуватися наступного алгоритму дій та особливостей поведінки:     

не панікувати, не дозволяти собою маніпулювати, під час діалогу взяти ініціативу в свої руки та з’ясувати у потенційного шахрая, в якому саме відділенні поліції, лікарні чи іншому органі та за якою конкретною адресою перебуває людина, яка нібито потрапила у скрутну ситуацію; прізвище, ім’я, по-батькові, дату народження та інші персональні дані затриманого або постраждалого родича (такою інформацією зловмисники, зазвичай, не володіють);    

водночас не повідомляти співрозмовникам будь-яких відомостей про себе та рідних; 

якнайшвидше перевірити отриману інформацію, зателефонувавши безпосередньо людині, якої вона стосується, або у поліцію, лікарню тощо;

у жодному разі не перераховувати і не передавати кошти невідомим особам. 

Пам’ятайте: кур’єрські служби у лікарнях, медичних установах, а також органах поліції відсутні. Про потрапляння до медичних закладів постраждалих осіб лікарі повідомляють телефоном і пропонують прибути до лікарні. У свою чергу, до поліції громадян викликають до конкретної службової особи шляхом вручення повістки про виклик, надіслання її поштою, в тому числі електронною, факсимільним зв’язком, здійснення виклику телефоном (стосується виключно виклику) або телеграмою.

Будьте пильними!

 

Пресслужба Полтавської
обласної прокуратури

 

 

 

кількість переглядів: 2284